W przypadku sprzedaży lub darowizny albo przekazaniu naczepy samochodowej innemu właścicielowi jesteś zobowiązany(a) w określonym terminie zawiadomić starostę lub prezydenta miasta (Starostwa Powiatowego w Rzeszowie) o zbyciu pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Wniosek zawiadomienia o zbyciu naczepy znajdziesz poniżej wraz z szczegółowymi informacjami dla miejscowości Hyżne.
Przygotowany przez nasz serwis wzór wniosku (zawiadomienia) możesz wykorzystać dla urzędu w miejscowości
Hyżne który podlega pod
Starostwa Powiatowego w Rzeszowie. Zawiadomienie można uzupełnienia wraz z współwłaścicielem (na kilku właścicieli) jeżeli pojazd jest przedmiotem współwłasności.
Kiedy jesteśmy zobowiązani złożyć zawiadomienie o zbyciu pojazdu w miejscowości Hyżne?
- Sprzedaży naczepy samochodowej na podstawie umowy kupna sprzedaży, faktury lub rachunku, dokumentu zbycia pojazdu na licytacji komorniczej,
- Przekazania naczepy samochodowej w formie darowizny,
- Zbycia naczepy samochodowej w ramach prawomocnego orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności,
- Zbycia naczepy samochodowej po zmarłym właścicielu lub współwłaścicielu pojazdu,
- Zbycia naczepy samochodowej w ramach podziału spadku po zmarłym właścicielu lub współwłaścicielu pojazdu,
- Zbycia naczepy samochodowej zabranego i sprzedanego przez urząd skarbowy,
- W przypadku zamiany pojazdami z innym właścicielem pojazdy,
Jakie dokumenty potwierdzające własność pojazdu należy załączyć do zawiadomienia o zbyciu naczepy samochodowej dla miejscowości Hyżne?
W przypadku złożenia zawiadomienia o zbyciu naczepy musimy dołączyć jeden z poniższych dokumentów własności pojazdu:
- umowa sprzedaży naczepy;
- umowa zamiany naczepy;
- umowa darowizny naczepy;
- umowa o dział spadku;
- umowa o zniesienie współwłasności;
- faktura potwierdzająca zbycie naczepy;
- prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności;
- prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu zbycia spadku albo zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia.
Kto może złożyć zawiadomienie o zbyciu naczepy samochodowej dla miejscowości Hyżne?
Zawiadomienie o zbyciu naczepy samochodowej składa właściciel pojazdu, a w przypadku gdy występuję współwłaściciel składamy jedno zawiadomienia ale uzupełnione i podpisane przez wszystkich właścicieli naczepy samochodowej. Jeżeli chcemy aby zawiadomienie złożył w naszym imieniu pełnomocnik, musimy wystawić takiej osobie pisemne pełnomocnictwo
(pobierz druk upoważnienia).
Czy jeżeli jestem jednym z współwłaścicieli pojazdu to mogę złożyć zawiadomienie o zbyciu naczepy samochodowej, sam za wszystkich właścicieli?
Tak, zawiadomienie o zbyciu naczepy samochodowej może złożyć jeden z współwłaścicieli pojazdu posiadając pisemne pełnomocnictwo
(pobierz druk upoważnienia) lub
oświadczyć że działa za zgodą większością współwłaścicieli w sprawie dotyczącej zgłoszenie zbycia naczepy samochodowej.
Gdzie należy złożyć zawiadomienie o zbyciu naczepy samochodowej?
Zawiadomienie o zbyciu naczepy samochodowej składamy w organie rejestrującym (Starostwie Powiatowym lub Urzędzie Miasta) zgodnie z
miejscem zamieszkania lub adresem
siedziby firmy. W przypadku gdy zamieszkujemy lub prowadzimy firmę na terytorium gminy
Hyżne to zawiadomienie składamy w Wydziale Komunikacji -
Starostwa Powiatowego w Rzeszowie.
Jaki jest czas na zgłoszenie zbycia naczepy samochodowej w miejscowości Hyżne?
Na zgłoszenie zbycia naczepy samochodowej mamy 30 dni kalendarzowych od daty zbycia pojazdu lub stwierdzenia własności pojazdu
(sprawdź do jakiego dnia muszę zgłosić zbycie naczepy samochodowej).
Uwaga! Zmiany terminów obowiązku rejestracji pojazdu zarejestrowanego sprowadzonego z terytorium Unii Europejskiej oraz zawiadomienia o zbyciu lub nabyciu pojazdu zarejestrowanego w kraju- 30 dni - od dnia 01-07-1998 r. do 29-02-2020 r.
- 180 dni - od dnia 01-03-2020 r. do 31-12-2020 r.
- 30 dni - od dnia 01-01-2021 r. do 30-06-2021 r.
- 60 dni - od dnia 01-07-2021 r. - do 30-06-2023 r.
- 30 dni - od dnia 01-07-2023 r.
Od 1 stycznia 2024 r. wchodzą nowe przepisy odnośnie rejestracji pojazdu zarejestrowanego w kraju oraz sprowadzonego z zagranicy! Przeczytaj co się zmienia! Od 1 stycznia 2024 r obowiązek rejestracji. Znika zgłoszenie nabycia pojazdu i nowe wysokości kar! |
Czy brak złożenia zawiadomienia o zbyciu naczepy samochodowej lub zgłoszenie po terminie podlega karze pieniężnej?
Tak podlega karze pieniężnej. Od 1 stycznia 2020 r. za przekroczenie terminu o którym mowa w ustawie - Prawo o ruchu drogowym, organ rejestrujący w postępowaniu administracyjnym w drodze decyzji nakłada na właściciela pojazdu karę w wysokości od 200 zł do 1000 zł.
Obowiązek zgłoszenia zbycia naczepy pojazdu funkcjonuje od 1997 roku.W jaki sposób mogę zgłosić zawiadomienie o zbyciu pojazdu w Wydziale Komunikacji - Starostwa Powiatowego w Rzeszowie?
Zawiadomienie o zbyciu naczepy możemy złożyć na kilka sposobów:
- W urzędzie - zgłaszając się do placówki Wydziału Komunikacji - Starostwa Powiatowego w Rzeszowie
- Za pośrednictwem poczty - wysyłając zawiadomienie wraz z kopią dokumenty potwierdzającego zbycie pojazdu na adres Wydziału Komunikacji - Starostwa Powiatowego w Rzeszowie (adres znajduje się poniżej, pamiętaj że w takim przypadku wyślij dokumenty za potwierdzeniem odbioru aby uniknąć poźniejszych ewentualnych problemów w razie braku dostarczenia dokumentów do placówki urzędu).
- Drogą elektroniczną (online) - za pośrednictwem strony internetowej:
- Elektronicznej Skrzynki Podawczej PWPW (zalecane) - zgłoś zbycie naczepy samochodowej
- ePUAP (Mój GOV) - zgłoś zbycie naczepy samochodowej
Czy zawiadomienie o zbyciu naczepy samochodowej mogę dokonać dla pojazdu sprowadzonego nie zarejestrowanej w kraju?
Nie można dokonać zgłoszenia zbycia naczepy samochodowej w przypadku gdy pojazd nie był zarejestrowany na terytorium naszego kraju. Obowiązku zgłoszenia podlegają pojazdy zarejestrowanej w kraju, natomiast pojazdy niezarejestrowane podlegają rejestracji w określonym terminie (nie dotyczy to naczep samochodowych sprowadzonych z państw nie będących w Unii Europejskiej).
Czy zgłoszenie zbycia naczepy samochodowej jest równoznaczne z jej wyrejestrowaniem?
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu
nie oznacza że pojazd zostanie wyrejestrowany. Zawiadomienie jest tylko informacją o tym że nie jesteśmy już właścicielami danego pojazdu. Wyrejestrowanie pojazdu oznacza natomiast fakt że pojazd nie może poruszać się już na drogach publicznych i nie jest dopuszczony do ruchu. Wniosek o wyrejestrowanie składamy w przypadku złomowania, kradzieży lub wywozu albo zbyciu za granicę.
Co należy zrobić w przypadku sprzedaży pojazdu obcokrajowcowi za granicę?
W przypadku gdy dokonamy sprzedaży pojazdu za granicę (obywatelowi który wywiezie pojazd z kraju) mamy dwie możliwości załatwienia sprawy w urzędzie:
- Zgłoszenie zbycia pojazdu - procedura wygląda tak samo jak w przypadku sprzedaży obywatelowi Polski zamieszkującemu na terytorium kraju.
- Wyrejestrowanie pojazdu (zalecane) - składając odpowiedni wniosek o wyrejestrowanie pojazdu w urzędzie gdzie pojazd jest dotychczasowo zarejestrowany załączając następujące dokumenty:
- Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu (pobierz druk)
- Dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicę
- Oświadczenie o zbyciu pojazdu za granicę (pobierz druk)
- Opłata skarbowa w wysokości 10 zł - wpłacona na odpowiednie konto urzędu.
W takiej sytuacji zalecamy wyrejestrowania całkowicie pojazdu i złożenia wniosku o wyrejestrowanie naczepy samochodowej zwłaszcza jeżeli pojazd zostanie wywieziony poza granice Unii Europejskiej.
Dane urzędu (Wydziału komunikacji)
- Nazwa urzędu: Starostwa Powiatowego w Rzeszowie
- Adres oddziału: Grunwaldzka 15, 35-068 Rzeszów (zobacz jak dojechać do urzędu)
- Powiat: Powiat rzeszowski
- Gmina: Hyżne
- Zakres terytorialny (miasta, gminy): Błażowa, Boguchwała, Głogów Małopolski, Tyczyn, Chmielnik, Hyżne, Krasne, Lubenia, Świlcza, Trzebownisko
Dane kontaktowe urzędu
Wydział komunikacji Hyżne (Starostwa Powiatowego w Rzeszowie) - Wzór zawiadomienia o zbyciu naczepy samochodowej
Pobierz darmowy druk wzoru zawiadomienia do uzupełnienia i wydrukowania w formatach pliku .pdf, .doc (word) oraz .jpg.
Przydatne materiały: