Wniosek o rejestrację pojazdu na tablice zabytkowe jest dokumentem, który pozwala właścicielowi pojazdu zarejestrować go jako zabytek, co często wiąże się z pewnymi ulgami podatkowymi, zwolnieniem z niektórych opłat i ograniczeniem korzystania z pojazdu na drogach publicznych tylko do określonych celów związanych z utrzymaniem pojazdu w dobrym stanie technicznym oraz uczestnictwem w pokazach, paradach czy zlotach zabytkowych pojazdów. W przypadku gdy chcemy dokonać rejestracji pojazdu na żólte tablice rejestracyjne dla pojazdu zabytkowego musimy złożyć odpowiednio uzupełniony wniosek o rejestracje lub przerejestrowanie pojazdu. Poniżej możesz pobrać i uzupełnić wniosek o rejestracje pojazdu na tablice zabytkowe które przedstawisz w wydziale komunikacji w miejscowości w Wadowice Górne.
Wzór wniosku dla urzędu w miejscowości
Wadowice Górne można wykorzystać do zarejestrowania pojazdu zarejestrowanego zakupionego w kraju lub sprowadzonego zakupionego za granicą. Możliwość uzupełnienia wniosku wraz z współwłaścicielem (na kilku właścicieli). W przypadku złożenia wniosku o rejestracje pojazdu już zarejestrowanego w kraju na wydanie tablic zabytkowych zgłosimy równocześnie nabycie tego pojazdu.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach § 1. pkt 15 (Dz. U. z 2014 r. poz. 1727 z późn. zm.)
- Wadowice Górne - wniosek o rejestrację, czasową rejestrację albo wyrejestrowanie – rozumie się przez to odpowiednio wniosek, którego wzór określa załącznik nr 1 albo nr 1a do rozporządzenia o rejestracji pojazdów;
Kto może zarejestrować lub przerejestrować pojazd na tablice zabytkowe i gdzie należy to zrobić
Rejestracji lub przerejestrowania pojazdu dokonuje starosta właściwy zgodnie z
miejscem zamieszkania właściciela pojazdu,
zamieszkania czasowego lub
siedziby firmy (posiadającej osobowość prawną np. sp. z o.o., sp. j. stowarzyszenie) w siedzibie Wydziału Komunikacji (Referatu Rejestracji Pojazdu) danego powiatu.
Właściciel pojazdu składa osobiście w urzędzie wniosek o rejestrację. W przypadku kilku właścicieli muszą zrobić to wszyscy. Sprawę może też załatwić w imieniu właściciela lub właścicieli pełnomocnik posiadający pisemne pełnomocnictwo (
tutaj przykładowy wzór upoważnienia).
Ile mam czasu na zarejestrowanie lub przerejestrowanie pojazdu
Prawo o ruchu drogowym nie wskazuje terminu na rejestracje pojazdu zarejestrowanego w kraju, natomiast zgodnie z rozporządzeniem w sprawie rejestracji pojazdu, rejestracji dokonuje się na wniosek właściciela pojazdu. Czyli wtedy kiedy właściciel będzie chciał ten pojazd zarejestrować. Natomiast w przypadku pojazdu zarejestrowanego, sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego UE mamy obowiązek zarejestrowania go w terminie do 30 dni.
Warto pamietać natomiast:
- W przypadku fabrycznie nowego pojazdu, nie mamy terminu na jego rejestrację. Należy jednak pamietać aby pojazd spełniał warunki homologacyjne na dzień złożenia wniosku o rejestrację (pojazd nie zostanie zarejestrowany jeśli nie będzie spełniał warunków homologacyjnych - np. nie będzie spełniał warunków emisji spalin - EURO)
- W przypadku pojazdu zarejestrowanego w kraju, mamy obowiązek zawiadomić o nabyciu pojazdu (nie zarejestrować pojazd, lecz zgłosić jego nabycie) w terminie 30 dni.
- W przypadku pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej mamy obowiązek zarejestrowania go w terminie 30 dni od daty jego sprowadzenia.
- W przypadku pojazdu sprowadzonego z kraju spoza Unii Europejskiej (np. USA, Szwajcaria, Norwegia, Japonia, Kanada) nie mamy określonego terminu na jego rejestrację.
Należy jednak pamiętać że właściciel pojazdu zarejestrowanego w kraju jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.
Uwaga! Zmiany terminów obowiązku rejestracji pojazdu zarejestrowanego sprowadzonego z terytorium Unii Europejskiej oraz zawiadomienia o zbyciu lub nabyciu pojazdu zarejestrowanego w kraju- 30 dni - od dnia 01-07-1998 r. do 29-02-2020 r.
- 180 dni - od dnia 01-03-2020 r. do 31-12-2020 r.
- 30 dni - od dnia 01-01-2021 r. do 30-06-2021 r.
- 60 dni - od dnia 01-07-2021 r. - do 30-06-2023 r.
- 30 dni - od dnia 01-07-2023 r.
Od 1 stycznia 2024 r. wchodzą nowe przepisy odnośnie rejestracji pojazdu zarejestrowanego w kraju oraz sprowadzonego z zagranicy! Przeczytaj co się zmienia! Od 1 stycznia 2024 r obowiązek rejestracji. Znika zgłoszenie nabycia pojazdu i nowe wysokości kar! |
Co to jest pojazd zabytkowy i co oznacza?
Pojazd zabytkowy to pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów.
Jakie pojazdy mogą posiadać zabytkowe tablice rejestracyjne?
Zabytkowe tablice rejestracyjne mogą posiadać wszystkie rodzaje pojazdów, czyli samochód osobowy, samochód ciężarowy, samochód specjalny, ciągnik samochodowy, autobus, pojazd samochodowy inny (np. quad (ATV), microcar), motocykl, motorower, przyczepa lekka, przyczepa ciężarowa, przyczepa specjalna, przyczepa rolnicza, naczepa samochodowa i ciągnik rolniczy.
Jaka jest cena wydania tablic zabytkowych (ile kosztują zabytkowe tablice zabytkowe)?
- 180 zł - pojazdy posiadające miejsce na dwie tablice rejestracyjne (np. samochód osobowy, ciężarowy albo autobus).
- 130 zł - pojazd posiadający jedna tablice rejestracyjną (np. motocykl, przyczepa, ciągnik rolniczy lub motorower).
Dane urzędu (Wydziału komunikacji)
- Nazwa urzędu: Starostwo Powiatowe w Mielcu
- Adres oddziału: Sękowskiego 2B, 39-300 Mielec (zobacz jak dojechać do urzędu)
- Powiat: Powiat mielecki
- Gmina: Wadowice Górne
- Zakres terytorialny (miasta, gminy): Mielec, Przecław, Radomyśl Wielki, Borowa, Czermin, Gawłuszowice, Mielec, Padew Narodowa, Tuszów Narodowy, Wadowice Górne
Dane kontaktowe urzędu
Wydział Komunikacji Wadowice Górne wniosek o rejestracje lub przerejestrowanie pojazdu na tablice zabytkowe
Pobierz darmowy druk wzoru wniosku do uzupełnienia i wydrukowania w formatach pliku .pdf, .doc (word) oraz .jpg.
Przydatne materiały: